Satzwende: Ulrike Sterblich (2/2)

Nachts am Güterbahnhof
© Rike Oehlerking

The #night and its absence II

The night and the city, the night in the city, I have always loved it. In the city, the night sparkles as if the starry sky were visiting earth. From which, it logically follows, that it can no longer be seen above. Who wants to see the stars up in the sky, needs the undisturbed darkness of the night down here. One can't have both together.
 

But while we usually know whether we are looking at the starry sky or the electric glow of the urban night, others get confused. Other beings. "By making the planet brighter and louder, we have endangered the habitats of countless species in a way that may seem less horrific than deforested rainforests and bleached coral reefs, but is no less tragic," writes zoologist, philosopher and biochemist Ed Yong in his book The Amazing Senses of Animals: Explorations of an Immeasurable World. Insects, migratory birds, even turtles are misled millions of times by all the artificial moons, stars and suns.


“In the city, the night sparkles as if the starry sky were visiting earth.“


But there is no more night. Around two hundred years ago, city streets began to be systematically illuminated, first with gas, then electrically. Since then, a tsunami of light has been rolling around the world. The urban night is so attractive because its darkness is broken by light in all colors. Light that flashes and sparkles, light that is reflected in the water. Satellite images of the earth, one can get them on the cell phone and rotate the sphere and zoom in on areas, show the night side covered in sparkling dots and areas.

Translation: Kevin Behrens

Weiterlesen:

Satzwende: Ulrike Sterblich (2/2)

Sind das jetzt die Sterne - oder die Lichter der Großstadt? Ist doch klar!? Ulrike Sterblich erzählt im zweiten Teil ihrer Kolumne Satzwende davon, wie wir und die Tiere trotzdem von den hellen Lichtern in die Irre geführt werden.

weiterlesen
Ulrike Sterblich
© Rike Oehlerking

 

Ulrike Sterblich

lebt in ihrer Heimatstadt Berlin, wo sie als Gastgeberin der Talk- und Lesebühne Berlin Bunny Lectures bekannt wurde. 2012 erschien ihr erfolgreiches Mauerstadt-Memoir Die halbe Stadt, die es nicht mehr gibt. 2021 veröffentlichte Ulrike Sterblich ihr vielbeachtetes literarisches Debüt The German Girl. Mit Drifter wurde die Politologin und Autorin aus Berlin für den Deutschen Buchpreis 2023 nominiert. Mysteriös und wunderbar fantastisch erzählt Ulrike Sterblich in ihrem Roman die Geschichte von Wenzel und Killer: Alles ändert sich, als Vica in ihr Leben tritt: eine Frau in goldenem Kleid, meist begleitet von zwei treuen Adjutanten und einem riesigen Zottelhund. Bei jeder Begegnung mit Vica ploppen neue Fragen auf. Sie kennt unerklärliche Geheimnisse und ihr Einfluss bringt Unruhe in die Welt der Freunde. Als Vica schließlich auch noch den Wohnblock ihrer Kindheit in Beschlag nimmt, gerät die Welt von Wenzel und Killer ins Wanken.

Weiterlesen: